Hoppa till innehåll

Webinariet med Gustav Fridolin

2 december, 2020

Gustav Fridolin, enmansutredare med kansli- och experthjälp (bildkälla riksdagen.se)

Webinariet med Gustav Fridolin ägde rum igår med omkring 300 deltagare i hela landet, mestadels bibliotekarier och skolbibliotekarier – och så lilla jag som tillhör minoritetsgruppen ”lärare, lärarbibliotekarier, författare” (troligen ensam i min otrogna kategori). De två timmarna gick mycket fort och parallellt med att panelen (Lotta Davidson-Bask, Ulrika Centerwall och Klara Önnerfält; moderator Maria Ringbo) diskuterade med Gustav F pågick en tyst men livlig chat bakom skärmen mellan deltagarna. Det blev en fördjupning i Valfrid Palmgrens bästa anda.

Allt har spelats in, och vad jag förstår även chattens många intressanta inlägg. Den som vill sätta sig in i läget med tydlig riktningsangivning (om än inte svar i klartext p.g.a. regelverket) om på vilket sätt skolbiblioteken kan och bör stärkas kan ta del av hela seminariet här.

Delrapportem om jämlik tillgång till förbättrade skolbibliotek ska läggas fram i januari. Hela utredningen har fått förlängd tid till i juni då slutrapporten ska lämnas med lägesanalys och förslag till författningsändringar. Delrapporten om läromedlen kommer under våren. Det blir en omfattande remissbehandling. Alla som är intresserade kan lämna in remissvar vare sig de inbjuds formellt eller inte. Gustav F uppmanar alla som engagerar sig för skolbiblioteken att haka på.

När remisserna har sammanställts vandrar frågan vidare till den politiska nivån. Det kommer att hända mycket med förslagen innan det till slut blir en proposition i Riksdagen. Kohandel är ordet. Två mycket starka intressen står emot varandra: å ena sidan huvudmännen som tyvärr ofta ser skolbiblioteken som en valbar kostnad mer än som en obligatorisk resurs – och å andra sidan alla som vill ha en modern skola med lika möjligheter för alla till lässtimulans och meningsfullt kunskapsarbete.

Som jag ser det kan vi inte nöja oss med att skicka in remissvar. Vi måste bevaka och delta aktivt i den offentliga debatt som kommer, inte minst då propositionen har lagts. Det kommer inte att gå på räls, även om Gustav Fridolin känns både seriös och klok med hjärtat på rätta stället. Skollagen, läroplanen och skolförordningen måste ovillkorligen skärpas. Historien lär oss att inga reformer som kostar pengar sker utan starka argument och krav från både professionen och allmänheten.

From → Presentationer

Lämna en kommentar