Hoppa till innehåll

Hur i all världen fungerar bokförsäljningen?

5 maj, 2020

KalleSkrivareLogo2018

Hur i all världen fungerar bokförsäljningen?

Det är mysko, nästintill obegripligt för en liten författarhjärna. Ja, till och med för garvade förläggare och experter på bokmarknaden. Hur fungerar (inte) bokförsäljningen nuförtiden? Och när jag skriver nuförtiden menar jag de allra senaste åren. Jag förstår mig inte på mekanismerna i det marknadssystem som tog sig an vår senaste bilderbok Monster i knipa.

monster-i-knipa.jpg

Den kom ut i januari 2018 på Opal förlag och var då redan utgiven på Island och Färöarna. Bara några veckor efter releasen i Sverige fick jag åka till Island och tillsammans med Áslaug Jónsdóttir emot det isländska barn- och ungdomslitteraturpriset som just instiftats (Rakel Helmsdal kunde inte komma och skaka hand med Islands president men fick naturligtvis sin del av priset). Ett par månader efter det fick vi veta att Monster i knipa var nominerad till Nordiska rådets pris för barn- och ungdomslitteratur.

Junibacken 21 april 18 bild 3.jpg

Under våren 2018 ordnade Opals marknadsförare flera uppläsningar i bokhandlar och på Junibacken i Stockholm. Vi fick knappt några tidningsrecensioner men ett bra omdöme av Bibliotekstjänst. Under året bokades jag in på rätt många förskolebesök då jag berättade, läste högt och sjöng sånger ur monsterböcker. Huvudnumret var ofta Monster i knipa. Höjdpunkten för denna nionde bok i monsterserien blev den nordiska prisgalan i Oslo i skiftet oktober-november 2018. Vi vann inte men kände oss mycket hedrade.

IMG_5415

Under 2018 sålde förlaget drygt 1700 exemplar av boken, främst till bibliotek och förskolor. Men vad hände sedan? Vid nyår gick en absolut gräns. Under hela 2019 såldes bara ett 20-tal böcker. Den prisbelönta boken tycktes stämplad med ett bäst-före-datum 2018-12-31.

Jag vet att vi inte är ensamma som upphovspersoner och förläggare om den här upplevelsen. Det är ju så här det nya utgivningslandskapet ser ut. Böcker tycks i allmänhet inte ha längre hållbarhet än några månader, under goda omständigheter ett år. Att försäljningen av Monster i knipa inte dog redan under våren kan vi kanske tacka den nordiska prisnomineringen för. Min och Pias Halses bilderbok  Bak och Fram och Lilla Damm på de sju haven som kom ut i september 2018 på Lindskog förlag fick ett ännu kortare bäst-före-datum. Först en recension av Bibliotekstjänst som gjorde oss lyckliga, under hösten en ganska bra försäljning. Sedan tvärstopp. Och när jag skriver stopp menar jag verkligen nästan ingen försäljning alls.

image

Vad kan en liten författare göra? Vad kan en liten förläggare göra? Vad kan ens stora, stora förläggare göra när de enbart lyckas sälja stora, stora författare med långt hållbarhetsdatum? Problemet ligger i det ekonomiska systemet där billiga streamingtjänster, ljud- och e-böcker tränger undan tryckta böcker, i recensionstorkan, i dagstidningarnas kultursidors nästan totala ointresse för barn- och ungdomslitteratur, i biblioteksdöden och de minskade litteraturanslagen till folkbibliotek, i skolbiblioteksmisären, i hårt slimmade fysiska bokhandlars ratande av icke-kändisförfattares böcker och i nätbokhandelns lägre försäljningspriser som slår ut boklådorna i mindre samhällen. Och som spiken i kistan sitter den minskade läsningen, framför allt bland vuxna som finner det lättare att sätta barnen framför en animerad film på paddan än att mysa med dem i soffan med en god barnbok.

Åter till bilderboksserien där Monster i knipa är nummer nio. Den tionde, Teatermonster, kommer ut hösten 2020 på Island och Färöarna och våren 2021 i Sverige (Argasso förlag). Våra monsterböcker lånades tillsammans ut 63 698 gånger på svenska folkbibliotek under 2018. Den första titeln, Nej! sa lilla monster, kom ut i Sverige 2004 och har nu sexton år på nacken. Innan Kabusa Böcker, som då var vårt förlag, gick i konkurs 2018, hade förlaget tagit ett modigt och kulturellt ansvarsfullt beslut att – trots den färskvaruhandel med böcker som pågick överallt – ge ut alla tre första titlar i serien i ny upplaga. Det kostar att trycka upp böcker och sedan lagerhålla dem i år efter år. För att få lönsamhet krävs en hyfsat god och snabb försäljning av den tryckta upplagan. Det var synd att konkursen redan var på väg när böckerna skulle ut. Så kom den, och den nyutnämnda klassikerserien sattes i karantän.

Lyckligtvis lyckades jag, som jag tidigare har berättat, köpa ut backlisten. Alla titlar i serien är åter till salu. Det är Författares Bokmaskin / Ordgruppen som lagerhåller, distribuerar och säljer dem. Och i takt med att bibliotekens äldre monsterböcker slits ut kan de nu ersätta dem med rykande färska exemplar. I fjol sålde Bokmaskinen omkring 500 exemplar av olika monsterböcker och det var ungefär lika många per månad som under de knappt sju månader som de hade på sig 2018. Jag hoppas att det fortsätter på samma sätt i år.

Jag tolkar den lilla men stadiga försäljningen av äldre monsterböcker som ett tecken på att serien om lilla monster och Stora Monster faktiskt har börjat uppfattas som klassiker så som vår förläggare på Kabusa, Kerstin Aronsson, förutsåg. Men det är ju inte klokt att en författare måste ta över utgivningen av sina böcker själv för att de ska få fortsatt liv. Jag vet betydligt mer kända författare som tvingas uppleva hur vissa älskade verk, som fått gott mottagande och tusentals entusiastiska läsare, tar slut på förlaget och aldrig trycks om.

De dör – och med dem dör lite av författaren själv.

Tovade monster Väternorrland 2011.jpg

Tovade monster, Västernorrland 2011 

 

 

 

From → Presentationer

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: