Skip to content

Ulf Stark är död

14 juni, 2017

Ulf Stark, Linda Bondestam medel

Linda Bondestam och Ulf Stark, bokmässan september 2016

En stor författare har alldeles för tidigt lämnat oss och jag känner mig djupt bedrövad. Ulf var inte bara ett föredöme för mig rent konstnärligt och litterärt, han var en så klartänkande och engagerad människa som satte hjärtat före penningen i sin produktion. Han skrev det han tyckte var viktigt och angeläget och valde likasinnade och lika besjälade, oslagbara konstnärer till samarbetspartners. Till exempel Anna Höglund, eller Linda Bondestam i deras underbara bok Djur som ingen sett (utom vi). Man ser ett litet hörn av den på fotot ovan, som jag tog på bokmässan 2016. Då var Ulf lika vital, skarpsinnig och rapp i repliken som alltid när han och Linda pratade om sin bok. Det exemplar som jag köpte av dem då finns nu hos mitt yngsta barnbarn och jag kommer alltid att stanna upp i vemod en liten stund  när jag ser Ulfs och Lindas dedikationer till Harry på försättsbladet innan vi börjar läsa.

En av Sveriges bästa författare alla kategorier och en underbar människa är död. Tomrummet är stort. Jag och många med mig sörjer. Mitt varmaste medkännande med Ulfs livskamrat, Janina Orlov.

From → Presentationer

Kommentera

Kommentera

