Skip to content

När synen sviker författaren …

8 juni, 2017

IMG_2392

När synen sviker står sig författaren slätt. Som en skadskjuten kråka flaxar jag nu med ett förstoringsglas framför papper och skärm när jag förbereder mitt föredrag i Furudal. Ögat är fyllt av belladonna och pupillen stor som en (ny) enkrona. Det gäller mitt enda fullt seende öga. Det vänstra ögat har en grav synskada sedan barndomen som inte kan korrigeras så jag är helt beroende av mitt fram till nyss skarpsynta högra dito.

I fredags drabbades jag av en glaskroppsavlossning som visserligen inte ”ser” ut att ge någon bestående synskada men som i tre, fyra veckor gör mig beroende av körhjälp med bilen, förhindrar mitt läsande, skrivande och alla dagliga sysslor som kräver synskärpa.

När detta hände hade jag en vecka på mig att förberteda mitt föredrag i Furudal. Nu tar jobbet tre gånger så lång tid och kräver tätare pauser när ögat behöver vila en stund från förstoringsglas och skärmflimmer. Prognosen är dock god – jag räknar med att bli klar med min powerpoint i tid före avresan i morgon vid lunchtid. Frågan är bara om jag hinner gallra i den så att jag får fram den kortare version som behövs för att inte dra över den utmätta tiden för mitt anförande.

Men det löser sig. Det är lättare att klicka bort bilder än att ta fram dem 🙂 Och trots allt krångel och de existensiella funderingar som spökade i början kan jag känna en enorm tacksamhet: synen kommer enligt läkarna att återkomma och mitt funktionshinder som skulle ha kunnat vända upp och ner på tillvaron om det kommit i en annan ”skarpare” form, är bara temporärt. En omskakande men nyttig erfarenhet, bra för empatin med alla människor som drabbas av obotliga grava synskador,

… Och denna gång står fäbodstugan på Källfjället tom. Den får besök senare i sommar i stället. Nu åter till föredraget!

From → Presentationer

One Comment
  1. Bliv rask snart! Krya på dig kammerat!

Kommentera

