Skip to content

Det hände mig på bokmässan

28 september, 2015

Som alltid, jag tror detta var min nittonde bokmässa på raken om än bara två dagar för min del i år, är det full fart från entrén på morgonen till minglen och hemresan på kvällskvisten med buss till Amhult och den därstädes väntande cykeln som svingar mig till Långholmen.

I år hade vi tre monsterförfattare ett framträdande på Ung scen där vi blev intervjuade av chefen för Nordens Hus i Reykjavik, Sigurður Ólafsson, om vårt arbete med monsterböckerna. Direkt efteråt kom Evija Dadzite från tryckeriet Inprint i Lettland (numera Dardedze) fram med de tre första, rykande färska exemparen av Banditen Bak och Krok O’Deal, som hon tagit med på flyget från Riga till mig. Härligt!

Sedan började rännandet runt … Som vanligt skulle olika förläggare besökas och det blev många trevliga pratstunder, ett ”nätverksunderhåll” skulle man kunna säga – men då missar man ju den djupare känslan av samhörighet och gemensamt skapande som ligger i botten på alla förbindelser mellan mig och mina utgivare.

Kalle, hämnd och Efter ... sep 15

I Argassos monter

Och så är det kollegorna – den största glädjen på mässan! Att stöta ihop i gångarna mellan montrarna på återseenden efter ett helt år är så himla roligt!

På torsdagseftermiddagen lyssnade jag på min nära kollega Áslaug Jónsdóttir och två andra isländska författare som intervjuades av Katti Hoflin, chef för Stockholms Stadsbibliotek. Ett mycket givande 45-minutersseminarium om isländsk barnlitteratur.

Sedan mottagning i Islands monter med den nye kulturministern och därefter deltagandet i Sveriges Författarförbunds och Svenska PEN:s mänskliga kedja för solidaritet med flyktingar som vandrade genom hela mässhallen och rundade Ungerns monter innan den återkom till Litteraturscenen där SFF:s och Författarcentrums gemensamma mingel vidtog.

Långholmen utsikt

Till sist utekväll med isländska kamrater och Rakel innan jag återvände till min cykel i Amhult i ösregn. Fredagen blev betydligt lugnare … Seminarier, möten … Och så hem till Stockholm och övernattningslägenheten på kvällen med ett SJ-tåg som inte var försenat.

From → Presentationer

Kommentera

Kommentera

