Skip to content

Baksidan på banditen Bak och Krok O’Deal

28 maj, 2015

I slutet av augusti planerar Lindskog förlag att ge ut Pia Halses och min nya bilderbok Banditen Bak och Krok O’Deal. Det är väldigt roligt för oss eftersom Lindskog är ett förlag som ställer särskilt höga konstnärliga krav på sina böcker. De har nu tackat ja till ett manus med fyraradiga strofer som har både allitterationer och slutrim. Min erfarenhet av andra förlag är att det finns en stor tveksamhet för sådana texter. Säkert en välmotiverad skepsis , risken att behöva krångla med grötrim är förstås stor. Men nästan alla barn är förtjusta i rimmad, rytmisk vers och vi får hoppas att det kan gå hem även hos vuxna kritiker.

En annan författare som har gett ut på Lindskog är Erik Magntorn som tillsammans med Marita Gleisner (författare, Finland) och Bodil Molich (illustratör, Danmark) har gjort den fantastiska bilderboken Tardeus och det ryska huset. Erik har inte dragit sig för att rimma i flera av sina sex böcker på Lindskog så han har lyckligtvis sopat banan för Pias och min lilla bandit och hans sjörövarfiende. Erik, Marita och Bodil träffades på Nordens Biskops Arnö i en workshop för nordiska författare och illustratörer. Då gjorde de tillsammans det första utkastet till Tardeus. Jag minns det mycket väl, för jag var en av arrangörerna av det seminariet. Om jag blundar kan jag fortfarande höra Maritas sjungande finlandssvenska när hon läste upp den poetiska och absurda texten för oss andra deltagare.

Samma sak hade hänt mig och Pia Halse på Biskops Arnö 2002 då vi skapade stommen till vår första gemensamma bilderbok Tjurkalvens sång (Kabusa). Efter det gjorde vi Jag vill ha baklava! (OLIKA) och nu blir det upp till bevis för vår tredje bilderbok (Lindskog).

Det enda som återstår är baksidestexten …Men den är inte helt enkel att komma på. Den ska vara kort och slagkraftig, ge ett smakprov på tonen i berättelsen och presentera konflikten och karaktärerna. Baksidestexten är som ett skyltfönster som lockar människor i bokhandel och bibliotek att glutta på de första sidorna för att stilla sin nyfikenhet – och förhoppningsvis bläddra vidare …

De närmaste dagarna ska vi fila vidare på baksidan och sedan ska den förhoppningsvis kunna spikas.

From → Presentationer

Kommentera

Kommentera

