Skip to content

Boksläpp utan högtalare

28 september, 2014

Boksläpp 2014

Foto: Bengt-Erik Engholm

I fredags hade vi boksläppet på Efter hämnden i Argassos monter utan högtalare. Det gick bra – tack vare att Viktor har gått på teater när han var yngre och lärt sig ta stöd för rösten. Och att jag efter alla år som mellanstadielärare på utflykter med 30 elever i Stockholms brusande trafik och tunnelbanor hade tillägnat mig förmågan att dåna ut orden.

Det var en intresserad publik. Argassos Magnumflaskor med cider läskade raspiga strupar i mässans torra luft. Intressanta frågor ställdes och resonemang fördes för att ringa in denna för Sverige ännu så ovaniga genre: grafiska romaner eller, som Svenska Barnboksinstitutet kallar dem: bildromaner. Kanske är bildroman ett bättre ord eftersom det anknyter till genren bilderbok. Det är ju just vad det handlar om: en bilderbok för äldre ungdomar och vuxna. En bildroman.

Skillnaden mellan en bildroman och en seriebok kan förenklat beskrivas som den mellan serier och bilderböcker. En serie kan man läsa på ett annat språk och ändå förstå handlingen i eftersom det mesta finns i bildberättandet. I en bilderbok utspelar sig historien och gestaltningen lika mycket i bilderna som i texten. Bilderboken är ett helhetskonstverk, där varje uppslag bildar en enhet som länkas samman med nästa uppslag när sidan vänds. I bilderboken är texten inte bara information och gestaltning, på samma vis som bilden är en del av berättelsen, är texten en del av bilden och typografin en synnerligen aktiv del av den grafiska formgivningen. Allt detta gäller även bildromanen. Den enda skillnaden är kanske de tilltänkta läsarnas ålder.

Detta kan man prata väldigt mycket om, och det skulle man verkligen behöva göra om bildromanen någonsin ska kunna bli en fullvärdig medlem i den svenska genrefamiljen. Det skulle vara roligt om man kunde få till stånd ett stort seminarium på nästa års bokmässa som försöker definiera bildromanens särart och diskutera den konstnärligt, litterärt och som verktyg för läsfrämjande i särskilda målgrupper.

Annonser

From → Presentationer

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: