Skip to content

Klart slut!

26 augusti, 2014

Idag har jag jobbat min sista dag i skolan. För drygt 46 år sedan fick jag anställning som 18-årig gitarrlärare i Stockholms kommunala musikskola, Västerortsdistriktet. Sedan dess har jag förvärvsarbetat i stort sett oavbrutet, men tro inte att alla års arbete räknas som pensionsgrundande för tjänstepensionen. Nej, först och främst måste jag räkna bort tiden innan jag fyllde 20. Där försvann ett och ett halvt år från underlaget. Sedan får jag inte ha varit timanställd (före 2002), och så är det en rad andra undantag som alla krymper ner pensionskapitalet. Flera års arbete i mitt liv kommer att ge noll och ingen pension, på grund av olika specialregler hit och dit.

De nästan nio år som jag körde taxi, hopräknat motsvarande ett och ett halvt års heltidsarbete, främst nätter, ger mig på grund av något i mina ögon märkligt regelverk  summa 20 kronor i månaden i tjänstepension livet ut. Och ATP-systemet, som ska ligga till grund för 25 % av min tjänstepension, räknas inte utifrån de bästa fem åren i hela mitt arbetsliv, så som man gjorde förr. Nej, nu gäller bara de bästa fem åren mellan 1989 och 2007. Det vill säga de år då jag gick ner från heltidstjänst till först 60 % och senare ända ner till 20 %. Innan dess jobbade jag heltid i en hel massa år, men de åren hamnade utanför beräkningsgrunden. Hurra, snart blir man rik;-)

Gissa om jag har fått hålla på och ringa och ta reda på underlag både här och där, för det finns INGEN i hela landet som har överblicken och varje potentiell pensionär är utlämnad åt sig själv i den villande skogen av regler och fonder och utbetalare. Nu ska jag i och för sig inte pensionera mig ”på riktigt” förrän januari 2016, endast sluta min skoltjänst för att kunna koncentrera mig på författarjobbet och förtroendeuppdragen, men jag vill ju gärna veta vad pensionen beräknas på och hur stor (= liten) den kommer att bli. 

Mycket, mycket har förändrats under mina 46 år i undervisningsvärlden. När jag började 1968 som ännu icke myndig ung man (man blev myndig vid 20 års ålder på den tiden), så fick jag utan omsvep kvittera ut en huvudnyckel till samtliga skolor i hela Västerort. Jag kunde komma och gå som jag ville och behövde, ut och in i varenda skola, klassrum, materialrum – you name it! Ingen skola var larmad och ingen var rädd för ökad inbrottsrisk från en pojkvasker med den stolta titeln ”musiklärare”. Systemet funkade i stort sett bra. Nog ger detta ett visst perspektiv på det samhälle vi numera lever i !

Två foton från 1970-talet respektive och 2010-talet ger oss en känsla för tidens förändring.

teatergr Sumpan  1-73 Kalle   

Teatergrupp (åk 6) i Sumpan 1973: ”Sverige för 100 år sedan”

  Skoltidn.red. och Kalle

   Skoltidningsredaktionen i Hallsta vt 2011

Nu har jag lämnat in nycklar och dator. Arbetslivet fortsätter hemma i skrivkammaren, på Författarcentrums kansli, på Pappersavdelningens expedition och i andra fora där jag är verksam. Hallsta skolbibliotek drivs vidare av Eva Eriksson. Lycka till, och tack alla fina elever, kollegor och arbetskamrater i andra personalgrupper som jag haft genom åren.

From → Presentationer

Kommentera

Kommentera

