Skip to content

Tema hämnd i Svenska Dagbladet

28 augusti, 2013

Idagsidan på SvD har haft en artikelserie om hämnd. Det är intressant att hämnden som företeelse diskuteras så brett offentligt 2013, samma år som min och Viktors grafiska roman Hämnd kom ut. Ibland undrar jag om inte idéströmmar i samhället uppstår i ett kollektivt undermedvetet. I alla fall publicerade SvD idag en mycket kort personlig reflektion från mig. Tilläggas kan att hämndbegäret jag kände som 8-9-åring då jag härdats och tuffat till mig under ett par år i militärstaden Boden riktades mot min Londonmobbare Stephen, som jag dagdrömde hade flyttat till Boden och plötsligt dök upp öga mot öga mot mig på gatan och fick en tjottablängare så han flög all världens väg, blödde näsblod, grät och bad om förlåtelse. Det kändes gott att fantisera så – men inte kom Stephen till Boden inte.

Läs gärna en tidigare intressant artikel på Idagsidan om Laura Blumenfelds hämnd. Det finns beröringspunkter mellan den sanna storyn och intrigen i Hämnd och framför allt uppföljaren med arbetsnamnet Efter hämnden som ges ut nästa år på Argasso.

From → Presentationer

Kommentera

Kommentera

